اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

همزمان با روز هواي پاك، دومين جلسه شوراي عالي محيط زيست در دولت يازدهم روز دوشنبه 29 دي ماه به رياست دكتر حسن روحاني رييس جمهوری برگزار شد و موضوع قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا پس از ۱۰ سال مورد بازنگري قرار گرفت.

سازمان شهرداریها و دهیاریها - به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ،‌ رييس جمهوري در اين جلسه با اشاره به اهميت مسايل زيست محيطي بر پرهيز از بخشي‌نگري در تدوين آيين‌نامه‌ها و قوانين مربوط به محيط زيست تأكيد كرد و خواستار همكاري و هماهنگي همه نهادها و وزارتخانه‌ها به منظور حفظ و صيانت از منابع طبيعي كشور در عين توجه به موضوع توسعه و مسايل اجتماعي شد.

در اين جلسه موضوع قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا پس از ۱۰ سال مورد بازنگري قرار گرفت و مصوب شد، استاندارد جديد در خصوص خروجي آلاينده‌هاي وسايل نقليه موتوري تعيين شود.

همچنين كليات سند مطالبه ضرر و زيان قانون صيد و شكار به منظور جلوگيري از شكار بي‌رويه و قاچاق حيات وحش تصويب و قرار شد جزئيات بيشتر با هماهنگي دستگاه‌هاي مربوطه مورد بررسي قرار گرفته و سپس به عنوان مصوبه ابلاغ شود.

اعضاي شوراي عالي محيط زيست همچنين كليات طرح اعلام ۴ منطقه جديد حفاظت شده را مورد تأييد قرار دادند. اين طرح به منظور جلوگيري از فرسايش و تخريب طبيعت و حفظ منابع طبيعي از سوي سازمان محيط زيست و منابع طبيعي ارايه شده است. بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي تا سال ۲۰۲۰ بايد ۱۷ درصد از عرصه سرزميني و ۱۰ درصد از سواحل به شيوه‌هاي مختلف جزء مناطق حفاظت شده قرار گيرد.

غار درفك در استان گيلان و آبشار شوي در استان خوزستان به عنوان جاذبه طبيعي ملي، جنگل ابر در استان سمنان به عنوان منطقه حفاظت شده و منطقه سمندر يك در استان لرستان به عنوان پناهگاه حيات وحش، ۴ منطقه جديد حفاظت شده هستند.

در اين جلسه مقرر شد، سازمان محيط زيست و منابع طبيعي آيين‌نامه اقدام ملي براي مقابله با گرد و غبار و ريزگردها را براي تصويب به هيأت دولت ارسال كند.

همچنين تصويب كليات طرح تعرفه خدمات آزمايشگاهي از ديگر مصوبات جلسه شوراي عالي محيط زيست بود.

خانم معصومه ابتكار معاون رييس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست و منابع طبيعي در اين جلسه ضمن ارايه گزارشي از وضعيت محيط زيست كشور اقدام نمادين رييس جمهوري در استفاده از قطار شهري براي رسيدن به محل كار خود را ارزشمند توصيف كرد و اظهار اميدواري كرد استفاده از وسايل نقليه عمومي از سوي شهروندان بيش از پيش مورد اقبال قرار گيرد.

وي با اشاره به مصوبه دولت در خصوص مبارزه با آلودگي هوا، از بازرسي متوالي خطوط توليد خودروسازان به منظور توليد خودرو يورو۴، خبر داد و بازنگري در استانداردهاي موجود در معاينه فني خودروها را گامی بلند در جهت مبارزه با آلودگي هوا دانست.

رييس سازمان محيط زيست از حضور قضات، وكلا، حقوقدانان، فقها و كارشناسان در تدوين قانون مطالبه ضرر و زيان قانون صيد و شكار خبر داد و گفت: قانون بايد از يكسو جنبه بازدارندگي براي متخلفان داشته باشد و از سوي ديگر باعث صيانت از گونه‌هاي جانوري در كشور شود.

ابتكار تعيين مناطق حفاظت شده را در جهت صيانت از منابع طبيعي كشور ارزيابي كرد و گفت: در مناطق حفاظت شده حداقل زمين‌خواري و تغيير كاربري انجام شده است.

 بیست و نه دی 1393


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 17 بهمن 1393برچسب:قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا,بازنگری,شورای عالی محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.